יום חמישי, 25 בפברואר 2016

חדש בחברת החשמל: ארכיון דיגיטלי


בימים אלה עלה לאוויר אתר אינטרנט חדש לארכיון החברה שיאפשר לצפות בפריטים היסטוריים, קטעי וידאו, גלריות נושאיות ותערוכות מקוונות

תמונת סיכום

ArticleParagraph
לאחרונה עלה לאוויר אתר אינטרנט חדש לארכיון החברה, בתוך אתר חברת החשמל, הכולל ארכיטיפים מתוך אוספי הארכיון, תמונות וסרטים, גלריות תצוגה לפי נושאים, תערוכות מקוונות ועוד. ארכיון חברת החשמל, הוא מהגדולים בארכיוני המגזר התעשייתי בישראל ופועל בבניין המשרדים על-שם פנחס רוטנברג מייסדה ומנהלה הראשון של החברה, באתר תחנות הכוח חיפה. בארכיון קיימים כ- 1,500 תיקים היסטוריים, כ- 1,000 סקיצות ושרטוטים, כ- 15,000 תצלומים, 50 סרטים, כ- 250 כרזות ופרסומות, 350 עדויות בעל-פה ו- 150 מוצגים מוזיאליים. פריטי הארכיון יעלו בהדרגה לאתר חברת החשמל, כך שניתן יהיה להתרשם מהמגוון ההיסטורי. את כל פריטי הארכיון ניתן יהיה לראות במסגרת סיורים שחברת החשמל תקיים במקום.
דליה בודינגר, דוברת החברה: "ההיסטוריה של חברת החשמל שזורה בהיסטוריה של הקמת המדינה והיא חלק חשוב מההכרות עם העבר וסיפור תקומתנו. על כן, קיימת חשיבות עליונה להנגשת המידע והתוכן הנמצאים במרתפים ובארכיונים לציבור הרחב"

אתר הארכיון הוקם בעבודה משותפת של דוברות החברה בחטיבת רגולציה, קשרי ממשל ותקשורת עבור ארכיון חברת החשמל. ניהלו והרימו את הפרויקט משה פינטוך היסטוריון החברה וכרמל ביתן-אלשטיין מנהלת אתר האינטרנט של החברה.
הארכיון קיים במתכונתו הנוכחית משנת 1991. מטרות הליבה של הארכיון הן לקיים מאגר ידע ומידע היסטורי מקיף של חברת החשמל ולהעמיד מאגר זה לשימוש עובדי חברת החשמל והציבור הרחב במדינת ישראל. הארכיון כולל מסמכים חשובים לדוגמה הנשמרים בארכיון הינם שני הסכמים שהוענקו לפנחס רוטנברג בשנת 1921 למתן זיכיון לחשמול ארץ ישראל, זיכיון החשמל המנדטורי שהוענק לחברת החשמל בשנת 1926, חוזה לאספקת חשמל משנת 1923 שנחתם בין חברת החשמל לעיריית תל אביב, דוחות שכתב רוטנברג למועצת המנהלים של חברת החשמל שמקום מושבה היה במשך שנים רבות בלונדון. כמו כן, כולל אוסף תצלומים וסרטים ייחודי הכולל תיעוד מצולם של תחנות הכוח הראשונות וקווי החשמל בארץ ישראל למן שנות העשרים של המאה שעברה. בנוסף, כולל עשרות אלפי קטעי עיתונות וכתבי עת שעניינם חברת החשמל, מאות פרסומים וכרזות מסוגים שונים, אוסף עדויות וזיכרונות עובדיה הראשונים של חברת החשמל, ספרים ומאמרים וכן מאות פריטים מוזאליים.

סיורים והרצאות בארכיון חברת החשמל
חברת החשמל פותחת את שערי הארכיון לסיורים לקהל הרחב ולהרצאות אודות ההיסטוריה של חברת החשמל, כולל אוצרות ארכיון, תצוגת פריטים מקוריים מראשית דרכה של החברה וסיפורים מרתקים שטרם נחשפו.
ביניהם ניתן יהיה להתרשם ממכשירי חשמל עתיקים, מתקנים שפעלו בתחנות הכוח הישנות, קטעי עיתונות מלפני קום המדינה, פרסומות ישנות, מסמכים, שרטוטים ותצלומים ייחודיים. הביקור בארכיון יכלול הצצה לאולם ששימש את משרדו של פנחס רוטנברג, סקירה היסטורית קצרה על חברת החשמל וקטעי סרטים נדירים.
רשימת ההרצאות כוללת נושאים מגוונים, כגון: סיפורם של חלוצי החשמל בארץ ישראל, סיפורו של פנחס רוטנברג - מייסד חברת החשמל, הקמתה ונפילתה של תחנת הכוח ההידרואלקטרית הייחודית נהריים, פיתוח משק החשמל בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי ונושאים נוספים. הסיורים בארכיון מיועדים לילדים מגיל 9 ולמבוגרים. ההרצאות מיועדות למבוגרים בלבד.

מועדי הפעילויות יתואמו בהתאם לצרכי הנרשמים.
לפרטים והרשמה: moshe.feintuch@iec.co.il


אין תגובות: